Wiwat tunele!

Posted by in Zaspa

20140331_065551

Do tej pory byłem raczej przeciwnikiem tuneli . Uważałem, że są brzydkie, utrudniają poruszanie się po mieście i możemy się bez nich obejść. Jednak patrząc na to, jak poruszają się po Gdańsku zarówno kierowcy, jak i piesi, straciłem wiarę w to, że będziemy mogli zasypać tunele.

Im lepiej odseparujemy ruch pieszy od samochodowego, tym bezpieczniej będzie. I płynniej. W pogoni za fanaberiami niektórych wizjonerów nie można zapominać o przepustowości – niezwykle istotnym wskaźniku rozwoju miasta.

Dlatego ucieszyło mnie, gdy zobaczyłem, że tunel koło przystanku „Żabi Kruk” jest remontowany. Wierzę, że gdy będzie ładniejszy, ludzie z większą ochotą będą z niego korzystać.

20140312_163518

Ale to nie wszystko. Przygotujcie się na prawdziwą bombę. Mnie ona przekonała do pokochania tuneli, Was też powinna.

Przyjrzyjcie się uważnie zdjęciu na górze tego wpisu. Czy widzicie coś nietypowego? Ja to zauważyłem i postanowiłem sprawdzić o co chodzi.

Mam jednego znajomego ze studiów, który – nie mogę mówić za dużo – ma pewne związki z planowaniem komunikacji publicznej w Gdańsku. Przycisnąłem go w sprawie tajemniczego znaku nad zejściem do tunelu i okazało się, że… Gdańsk planuje wybudować metro. To, co udało mi się uchwycić na zdjęciu, to testowe tabliczki informacyjne (wszystko oczywiście jeszcze ulegnie zmianie). Wejścia na niektóre z przystanków będą właśnie z już istniejących tuneli.

Od mojego znajomego otrzymałem poniższy plan. Jest w dość dobrej rozdzielczości, więc możecie go sobie ściągnąć.

METRO

Docelowo myśli się o pięciu (!) liniach. Oczywiście to pieśń dalekiej przyszłości, ale patrząc na to, jak sprawnie miasto inwestuje w infrastrukturę, można zakładać, że metrem przejedziemy się jeszcze za naszego życia. Linie metra mają własne nazwy – oczywiście robocze. Jest linia „Bursztynowa”, wiodąca z Nowego Portu do Świętego Wojciecha (prawdopodobnie powstanie jako pierwsza). Jest linia „Centralna”, z Jelitkowa w okolice ulicy Olimpijskiej. „Północna” łączy Osowę z Sobieszewem (tunel wydrąży oczywiście Damroka). Linia „Zachodnia” pokrywa się na sporym odcinku z obwodnicą i ma ułatwić dojazd mieszkańcom tamtych osiedli do centrum – poprzez skrzyżowanie z linią B oraz ostatnią, linią „Morską” (łączy Brzeźno i lotnisko).

W mojej ocenie dzielnice południowe są nieco poszkodowane, ale może z czasem doczekają się kolejnej linii? Tymczasem w tamtych rejonach ma być intensywnie rozwijana sieć tramwajowa.

Jak widzicie, na planie zaznaczono także bardzo prawdopodobne lokalizacje przystanków. Zamiast nazw są tylko oznaczenia (oby pozostały, to bardzo ułatwia poruszanie się metrem turystom), ale patrząc na plan widać, gdzie będą węzły i niektóre postoje. I tak:

  • P6/M5 to Strzyża, a więc będzie to niezły węzeł przesiadkowy (dwie linie metra, PKM, tramwaj, autobus),
  • C6/P7 to okolice SKM Zaspa,
  • C7 to Galeria Bałtycka,
  • M7 – Niedźwiednik,
  • M8 – Matemblewo,
  • M10/Z12 – port lotniczy,
  • M9 – Złota Karczma,
  • Z11 – Kokoszki,
  • Z9 – Szadółki albo Fashion House,
  • C13 – cmentarz na Łostowicach,
  • B7 to prawdopodobnie Urząd Wojewódzki,
  • B5 – Europejskie Centrum Solidarności,
  • B2/P10 to oczywiscie stadion (wreszcie dobry dojazd z Wrzeszcza i Oliwy),
  • M1 – molo w Brzeźnie,
  • C3 – park Reagana,
  • P11 – Twierdza Wisłoujście.

Z tego, co wiem, na wygląd wybranych stacji (nawet nie poszczególnych linii, a stacji) zostaną rozpisane konkursy, aby wyróżnić takie miejsca jak stadion, molo czy lotnisko.

I co Wy na to? Ja już nie mogę się doczekać…

Kliknij i przekaż dalejShare on FacebookTweet about this on Twitter