Dzień Otwarty PKM

Posted by in Matarnia

Pomorska Kolej Metropolitalna to chyba najbardziej widoczna inwestycja ostatnich lat. A jednocześnie nie jest łatwo dowiedzieć się, jak wygląda od środka układanie nowej linii kolejowej.

Na szczęście 1 maja ktoś z PKM postanowił pokazać, jakie tajemnice skrywa budowa i w ten własnie sposób majówkę rozpocząłem od wyprawy na teren budowy przystanku Gdańsk Matarnia, aby wziąć udział w Dniu Otwartym PKM. Oto krótka fotorelacja.

Na początek – tradycyjny apel o dojazd komunikacją miejską został przez wiele osób tradycyjnie zignorowany.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 001 (1500x996)

Tuż przy wejściu eksponowano duże zabawki dla dużych chłopców. Tylko z jakiegoś powodu najbardziej interesowały się nimi małe dzieci.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 004 (1500x996)

2014-05-01 PKM dzień otwarty 005 (996x1500)

Koło przystanku Gdańsk Matarnia powstaje centrum sterowania. Budynek, który – gdy kolej już ruszy – będzie niedostępny dla zwykłych śmiertelników.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 007 (1500x996)

Przy wejściu ustawiła się dość długa kolejka po gadżety. Osoby posiadające przy sobie bilet komunikacji miejskiej otrzymywały bowiem pamiątkowe… gwizdki PKM. Można było się poczuć jak zawiadowca stacji.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 009 (1500x996)

Obok „recepcji” prezentowano makietę przystanku wraz z otoczeniem. Uwzględniono na niej nawet małe rowerki.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 010 (1500x996)

20140501_142216

20140501_142222

A potem zaczynały się atrakcje dla dużych i małych. Wykłady, pokazy filmowe…

2014-05-01 PKM dzień otwarty 012 (1500x996)

…fajna prezentacja Muzeum Archeologicznego, sprawnie zrobiona w Prezi… ekhem… i tylko to…

2014-05-01 PKM dzień otwarty 063 (1500x996)

Oraz to, co chłopcy lubią najbardziej, czyli sprawy wojskowe. Firma rozminowująca tereny pod budowę PKM prezentowała owoc swoich prac – oczywiście nie tylko tych kolejowych. Był więc stosowny sprzęt…

2014-05-01 PKM dzień otwarty 014 (1500x996)

…cała masa żelastwa, zalegającego nadal w ziemi…

2014-05-01 PKM dzień otwarty 020 (1500x996) 2014-05-01 PKM dzień otwarty 019 (1500x996) 2014-05-01 PKM dzień otwarty 022 (1500x996) 2014-05-01 PKM dzień otwarty 023 (1500x996)

…oraz stosowne tabliczki z różnych krajów.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 017 (1500x996)

Wydawało mi się, że tę pierwszą z lewej już kiedyś widziałem. I słusznie mi się zdawało. To było chyba w okolicach Wzgórz Golan.

2011-09-25 2011-09-25 Jordan i okolice 027 (1500x1000)

Przy okazji – rozdawanie dzieciom baloników może i wygląda ładnie, ale jest głupim pomysłem. I tak dziecku ten balonik pęknie. A jeśli zdarzy się to w sali pełnej wystawionych min i granatów, to tylko dorośli się niepotrzebnie przestraszą. Wiem, co mówię…

2014-05-01 PKM dzień otwarty 021 (1500x996)

Z zachowaniem niezbędnej ostrożności…

2014-05-01 PKM dzień otwarty 053 (1500x996)

…udałem się na pierwsze piętro. Tam królowała gigantyczna makieta kolejowa, którą bawili się dorośli (a dzieci wielkimi oczyma patrzyły z boku).

2014-05-01 PKM dzień otwarty 040 (1500x996)

Była też wpięta w system torów makieta stacji Brętowo (o ile się nie mylę).

2014-05-01 PKM dzień otwarty 035 (1500x996)

Choć tak raczej pociągi PKM nie będą wyglądać.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 037 (1500x996)

Obok można było zobaczyć stanowisko dyspozytora PKM (to znaczy tylko system, ale i tak trzy monitory robiły wrażenie).

2014-05-01 PKM dzień otwarty 046 (1500x996)

2014-05-01 PKM dzień otwarty 047 (1500x996)

Był też symulator.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 048 (1500x996)

Oraz – moim zdaniem – hit. Tablice i bilety prezentujące niejako historię komunikacji  w Gdańsku.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 051 (1500x996)

Gdzie się podziała ta linia, chciałbym wiedzieć? Komu ona przeszkadzała?

2014-05-01 PKM dzień otwarty 050 (1500x996)

I drugie – równie ważne – pytanie: gdzie są bilety w takich cenach?

2014-05-01 PKM dzień otwarty 052 (1500x996)

Można było także zrelaksować się widokiem placu budowy. Tu mała refleksja – leżaki są rewelacyjne. Powinno być ich jak najwięcej. Proponuję na początek na kilku przystankach.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 034 (1500x996)

Piętro wyżej był taras widokowy. Wielka szkoda, że po oddaniu budynku nie będzie on dostępny dla wszystkich. Nie wiem, czy PKM do tego biura będzie potrzebować jakiegoś speca od Excela, ale jeśli tak – to mogę być chętny. O ile zostaną tam leżaki.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 055 (1500x996)

Na górze zainstalowano też zmyślny system śledzenia gości.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 059 (1500x996)

No i wreszcie można było zobaczyć kawałek torów. To po nich w 2015 zacznie śmigać kolejka.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 061 (1500x996)

A tymczasem na dole w najlepsze trwała zabawa.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 057 (1500x996)

Była scena, na której odbywały się quizy oraz przeprowadzano wywiady z gośćmi.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 026 (1500x996)No i co najważniejsze na tego typu imprezach – były też foodtrucki. Nie rozumiem, dlaczego nie umożliwić im stawania na rogach ulic.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 027 (1500x996)

Foodtrucki cieszyły się takim powodzeniem, że w Carmniku zabrakło wołowiny na hamburgery. Z tego też powodu mogę Wam powiedzieć, że robią też pyszne falafele z cieciorki. Polecam!

2014-05-01 PKM dzień otwarty 068 (1500x996)

Był plac zabaw dla dzieci, m.in. z klockami, które „za moich czasów” były metalowe. Ale dziś chyba wszystko musi być eko i naturalne.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 029 (1500x996)

Osobny plac zabaw dla dzieci zorganizowano w gigantycznym pawilonie, ustylizowanym na wagon kolejki.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 066 (1500x996)

Przy okazji – PKM umie wykorzystać chwytliwe i popularne hasełka (umieszczono je w „hamulcach bezpieczenstwa”, drugą część hasła odsłaniało się przez pociągnięcie rączki).

2014-05-01 PKM dzień otwarty 064 (1500x996) 2014-05-01 PKM dzień otwarty 065 (1500x996)

To był bardzo miły dzień i nawet chłodna bryza nie mogła go popsuć. Nie mogę się już wprost doczekać, aż nasza „druga nitka metra” zacznie funkcjonować.

2014-05-01 PKM dzień otwarty 071 (1500x996)

A najbardziej ucieszyłaby mnie realizacja wszystkich zamierzeń komunikacyjnych Gdańska. Przynajmniej tych dotyczących komunikacji miejskiej. Oczyma wyobraźni już widzę, jak z Przymorza jadę przez Zaspę tramwajem do węzła Strzyża, tam wsiadam w PKM i w kilka chwil jestem na lotnisku. To mogłoby być nawet lepsze od pięciu nitek metra, o których pisałem przed miesiącem.

Ech, pomarzyć – piękna rzecz…

Kliknij i przekaż dalejShare on FacebookTweet about this on Twitter