Czy peron we Wrzeszczu jest przyjazny dla niewidomych?

Posted by in Wrzeszcz

Remont trwa, Wrzeszcz pięknieje… ale czy dla każdego?

Jakiś czas temu zawitałem na wrzeszczański peron i oniemiałem z zachwytu nad jego urodą. To już nie jest ten stary, brzydki przystanek, co kiedyś. To nowoczesny, miejski peron. Gdyby jeszcze dopasować do niego budynek dworca… Ale nie można mieć wszystkiego. Cieszy mnie to, że wreszcie można tam odważnie się rozglądać, bez strachu, że zobaczymy coś z innej epoki.

Za to możemy zobaczyć coś, co na świecie jest już normą, a u nas – jeszcze (niestety) nie. Dostosowanie peronu dla osób niewidomych. I to już od poręczy prowadzącej na peron.

20140328_173042

Są też tabliczki, na których osoby niepełnosprawne mogą zorientować się w rozkładzie otoczenia. I właśnie te tabliczki zwróciły moją uwagę. Obie znajdują się przy windzie – jedna w tunelu, druga na peronie.

20140328_173145
20140328_173034

 

Obie sugerują, że w tunelu znajduje się ścieżka prowadząca dla osób niepełnosprawnych. Niestety, takiej ścieżki nie ma.

20140328_173105

Dodatkowo tabliczka na peronie pokazuje, że ze ścieżki prowadzącej na peronie odchodzi odnoga do schodów. A to nie jest prawdą.

20140328_173205

Skontaktowałem się z SKM z pytaniem, dlaczego w tunelu nie ma ścieżki prowadzącej dla niewidomych. Oto odpowiedź, jaką uzyskałem:

(…)zwróciliśmy się zapytaniem do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. czy w związku z obecnie realizowanymi pracami modernizacyjnymi na stacji Gdańsk Wrzeszcz przewidują wykonanie w przejściach podziemnych niezbędnej infrastruktury dla osób z dysfunkcją wzroku, czyli tak zwanych ścieżek prowadzenia – specjalnych „rowków” w powierzchni posadzki, między którymi osoba niewidoma lub niedowidząca umieszcza białą laskę.

Nasza spółka na wszystkich modernizowanych peronach instaluje takie ścieżki prowadzenia i po zakończeniu inwestycji PKP PLK S.A. chcielibyśmy w naszej części przejścia podziemnego (pierwszego tunelu w Gdańsku Wrzeszczu od strony Gdańska Głównego) również przeprowadzić takie prace.

Stąd konieczność skoordynowania tego tematu w zakresie czasu i materiałów jakie będą użyte do przeprowadzenia tych prac.

Jeśli przyjrzeć się tunelowi pod wrzeszczańskimi peronami, zapewne będzie on dziełem trzech spółek: SKM, PKP i PKM. A więc trzeba czekać na skoordynowanie działań. Może wtedy nowy peron będzie w pełni przyjazny osobom niepełnosprawnym.

Kliknij i przekaż dalejShare on FacebookTweet about this on Twitter